50 ingenieurs, 80 tests, 25.000 kilometer en 3 weken werk

25.000 km op de limiet

Alle auto's worden in extreme condities getest om hun betrouwbaarheid in alle omstandigheden na te gaan, ook de Ateca

Niet minder dan 50 ingenieurs en 40 auto's staan klaar om 25.000 km en 80 tests af te leggen in het desolate zuiden van Spanje, waar de temperaturen overdag kunnen oplopen tot 45°C in de schaduw. Dit extreme zomertestprogramma, een van de meest veeleisende prestatietests voor auto's, is een echt bootcamp dat drie weken duurt. Vandaag is het de beurt aan de SEAT Ateca, maar welke extreme tests moet het voertuig ondergaan?

 

Enkele voorbeelden:

 

- Trekkracht en gecontroleerde afdaling. Hier worden de tractiecontrolesystemen getest op hellingen tot 35% en wordt nagegaan hoe de afdaalhulp 'Hill Descent Control' presteert; dat systeem maakt het mogelijk om gecontroleerd hellingen af te rijden zonder dat de bestuurder het rempedaal moet gebruiken en schakelt indien nodig automatisch het ABS in.

 

- Aanhangwagenstabilisatie. Indien een auto een aanhangwagen trekt, is het risico groter dat hij de controle verliest. Deze test onderzoekt de prestaties van de aanhangwagenstabilisatie 'Trailer Stability Program', een systeem dat helpt om het voertuig stabiel te houden bij het trekken van een aanhanger.

 

- Geluidstest. Een doorsnee auto telt meer dan 3.000 onderdelen. Deze test checkt of alle componenten perfect harmonieus werken en geen vervelende geluiden veroorzaken voor de inzittenden, ongeacht het type of de toestand van de ondergrond waarop gereden wordt.

 

- Stofopnametest. Een voertuig rijdt voorop door de woestijn en laat in zijn spoor een enorme stofwolk na; meteen erachter rijdt de auto die getest wordt, om de levensduur van de luchtfilter te controleren.

 

- Grindtest. De voertuigen leggen 3.000 meter af over een specifiek grindparcours, om te analyseren welke sporen het grind nalaat op de hele voertuigbodem, de wielkasten, het oppervlak en de onderkant van de bumpers. Het doel is om te garanderen dat alle onderdelen voor de levensduur van het voertuig meegaan.

 

Bijna een maand lang en in meer dan 80 tests worden de voertuigen in alle mogelijke configuraties op de proef gesteld, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dankzij de extreme tests die honderden ingenieurs en technici wereldwijd uitvoeren, kunnen bestuurders op hun beide oren slapen: hun SEAT vervoert hen betrouwbaar over alle wegen ter wereld. Volgende fase: de wintertests.

 

Contacteer ons
Veronique Martin D'Ieteren NV
Veronique Martin D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy