50 ingenieurs, 80 tests, 25.000 kilometer en 3 weken werk

25.000 km op de limiet

Vrijdag 14 oktober 2016 — Alle auto's worden in extreme condities getest om hun betrouwbaarheid in alle omstandigheden na te gaan, ook de Ateca

Niet minder dan 50 ingenieurs en 40 auto's staan klaar om 25.000 km en 80 tests af te leggen in het desolate zuiden van Spanje, waar de temperaturen overdag kunnen oplopen tot 45°C in de schaduw. Dit extreme zomertestprogramma, een van de meest veeleisende prestatietests voor auto's, is een echt bootcamp dat drie weken duurt. Vandaag is het de beurt aan de SEAT Ateca, maar welke extreme tests moet het voertuig ondergaan?

 

Enkele voorbeelden:

 

- Trekkracht en gecontroleerde afdaling. Hier worden de tractiecontrolesystemen getest op hellingen tot 35% en wordt nagegaan hoe de afdaalhulp 'Hill Descent Control' presteert; dat systeem maakt het mogelijk om gecontroleerd hellingen af te rijden zonder dat de bestuurder het rempedaal moet gebruiken en schakelt indien nodig automatisch het ABS in.

 

- Aanhangwagenstabilisatie. Indien een auto een aanhangwagen trekt, is het risico groter dat hij de controle verliest. Deze test onderzoekt de prestaties van de aanhangwagenstabilisatie 'Trailer Stability Program', een systeem dat helpt om het voertuig stabiel te houden bij het trekken van een aanhanger.

 

- Geluidstest. Een doorsnee auto telt meer dan 3.000 onderdelen. Deze test checkt of alle componenten perfect harmonieus werken en geen vervelende geluiden veroorzaken voor de inzittenden, ongeacht het type of de toestand van de ondergrond waarop gereden wordt.

 

- Stofopnametest. Een voertuig rijdt voorop door de woestijn en laat in zijn spoor een enorme stofwolk na; meteen erachter rijdt de auto die getest wordt, om de levensduur van de luchtfilter te controleren.

 

- Grindtest. De voertuigen leggen 3.000 meter af over een specifiek grindparcours, om te analyseren welke sporen het grind nalaat op de hele voertuigbodem, de wielkasten, het oppervlak en de onderkant van de bumpers. Het doel is om te garanderen dat alle onderdelen voor de levensduur van het voertuig meegaan.

 

Bijna een maand lang en in meer dan 80 tests worden de voertuigen in alle mogelijke configuraties op de proef gesteld, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dankzij de extreme tests die honderden ingenieurs en technici wereldwijd uitvoeren, kunnen bestuurders op hun beide oren slapen: hun SEAT vervoert hen betrouwbaar over alle wegen ter wereld. Volgende fase: de wintertests.

 

Veronique Martin D'Ieteren NV