50 ingenieurs, 80 tests, 25.000 kilometer en 3 weken werk

25.000 km op de limiet

Alle auto's worden in extreme condities getest om hun betrouwbaarheid in alle omstandigheden na te gaan, ook de Ateca

Niet minder dan 50 ingenieurs en 40 auto's staan klaar om 25.000 km en 80 tests af te leggen in het desolate zuiden van Spanje, waar de temperaturen overdag kunnen oplopen tot 45°C in de schaduw. Dit extreme zomertestprogramma, een van de meest veeleisende prestatietests voor auto's, is een echt bootcamp dat drie weken duurt. Vandaag is het de beurt aan de SEAT Ateca, maar welke extreme tests moet het voertuig ondergaan?

 

Enkele voorbeelden:

 

- Trekkracht en gecontroleerde afdaling. Hier worden de tractiecontrolesystemen getest op hellingen tot 35% en wordt nagegaan hoe de afdaalhulp 'Hill Descent Control' presteert; dat systeem maakt het mogelijk om gecontroleerd hellingen af te rijden zonder dat de bestuurder het rempedaal moet gebruiken en schakelt indien nodig automatisch het ABS in.

 

- Aanhangwagenstabilisatie. Indien een auto een aanhangwagen trekt, is het risico groter dat hij de controle verliest. Deze test onderzoekt de prestaties van de aanhangwagenstabilisatie 'Trailer Stability Program', een systeem dat helpt om het voertuig stabiel te houden bij het trekken van een aanhanger.

 

- Geluidstest. Een doorsnee auto telt meer dan 3.000 onderdelen. Deze test checkt of alle componenten perfect harmonieus werken en geen vervelende geluiden veroorzaken voor de inzittenden, ongeacht het type of de toestand van de ondergrond waarop gereden wordt.

 

- Stofopnametest. Een voertuig rijdt voorop door de woestijn en laat in zijn spoor een enorme stofwolk na; meteen erachter rijdt de auto die getest wordt, om de levensduur van de luchtfilter te controleren.

 

- Grindtest. De voertuigen leggen 3.000 meter af over een specifiek grindparcours, om te analyseren welke sporen het grind nalaat op de hele voertuigbodem, de wielkasten, het oppervlak en de onderkant van de bumpers. Het doel is om te garanderen dat alle onderdelen voor de levensduur van het voertuig meegaan.

 

Bijna een maand lang en in meer dan 80 tests worden de voertuigen in alle mogelijke configuraties op de proef gesteld, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dankzij de extreme tests die honderden ingenieurs en technici wereldwijd uitvoeren, kunnen bestuurders op hun beide oren slapen: hun SEAT vervoert hen betrouwbaar over alle wegen ter wereld. Volgende fase: de wintertests.

 

Contacteer ons
Veronique Martin D'Ieteren NV
Veronique Martin D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen. In 2017 boekte SEAT een bedrijfswinst na belastingen van 281 miljoen euro en verkocht het merk wereldwijd 470.000 wagens.

De SEAT-groep stelt meer dan 14.700 personen te werk in zijn drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de succesvolle Ibiza, Leon en Arona worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.


D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  

Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  

Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy