290 pk voor de SEAT Leon CUPRA

290 pk voor de SEAT Leon CUPRA

Altijd performanter

Maandag 14 september 2015  

  • Een mix van prestaties en veelzijdigheid in onnavolgbare CUPRA-stijl
  • Met een vermogen van 213 kW / 290 pk is de Leon CUPRA 290 de krachtigste variant van het model ooit
  • Een opmerkelijke energetische efficiëntie ondanks het beschikbare potentieel
  • Snedig rijplezier dankzij sperdifferentieel tussen de voorwielen, progressieve stuurinrichting en adaptieve onderstelregeling DCC
  • Exclusieve uitrusting, brede waaier aan personalisatiemogelijkheden

 

SEAT presenteert de perfecte auto voor wie ten volle geniet van een dynamische levensstijl. Het topmodel van de Leon-reeks, de CUPRA, ontwikkelt voortaan een vermogen van 231 kW (290 pk), dat garant staat voor knalprestaties gecombineerd met een opvallende energetische efficiëntie. Het markante design, de personalisatiemogelijkheden en de uitstekende fabricagekwaliteit maken van deze auto een bijzonder verleidelijke aanbieding. Zoals altijd bij SEAT onderscheidt hij zich uiteraard ook met zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

In de Europese gespecialiseerde pers kwam de CUPRA, die beschikbaar is als 3-deurscupé (SC), 5-deurs en als break (ST), consequent als winnaar uit verschillende tests. Zijn design en weggedrag worden alom geprezen door zijn eigenaars. De nieuwe Leon CUPRA voegt daaraan nog een extra dimensie toe, de ruimte van een break. Voor werk en gezin, voor sport en vrije tijd, door zijn veelzijdige karakter en laadvolume van 1.470 liter is de Leon ST CUPRA de perfecte sportwagen voor iedere dag.

 

Achter het enorme prestatiepotentieel schuilt een waaier aan hightechoplossingen. De voornaamste is de nieuw ontwikkelde 2.0 TSI-motor met dubbele injectie (direct en indirect) en variabele klepsturing, die in zijn jongste versie 213 kW ofte 290 pk levert. De adaptieve onderstelregeling DCC, het sperdifferentieel op de voortrein, de progressieve stuurinrichting, het CUPRA Drive Profile of de 'full LED'-koplampen – allemaal standaard – zijn nog meer voorbeelden van de ultramoderne technologie waar de CUPRA 290 prat op kan gaan.

 

Het aandrijfgeheel – topprestaties inbegrepen!

In combinatie met de optionele DSG-versnellingsbak katapulteert de zowel rechtstreeks als onrechtstreeks ingespoten 2.0 TSI-motor de CUPRA in slechts 5,7 seconden van 0 tot 100 km/u (5,8 seconden met de handgeschakelde overbrenging). De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter is voortaan beschikbaar over een nog bredere toerentalzone, die van 1.700 tot 5.800 t/m reikt. Het normverbruik bedraagt gemiddeld slechts 6,6 liter met de DSG en 6,7 liter met de handgeschakelde Leon SC, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van respectievelijk 149 en 156 g/km (Leon SC).

De prestaties van de Leon CUPRA 290 kunnen nog worden aangescherpt met behulp van het optionele Performance pack, dat een set Brembo-remklauwen, een exclusief velgdesign en speciale banden omvat.

 

Aan de buitenzijde valt het nieuwe model te herkennen aan zijn ‘CUPRA 290’-logo op de kofferklep. Het interieur gaat getooid met geraffineerde chroomaccenten, die als optie vervangen kunnen worden door elementen in zwarte hoogglans. De vermogenswinst is trouwens ook hoorbaar: de nieuwe uitlaatlijn verleent de motor een oorstrelend timbre.

 

Hoogtechnologische motorcomponenten

 

Als een echte sportmotor reageert de 2.0 TSI spontaan op iedere beweging van het gaspedaal en klimt hij gretig in de toeren, begeleid door een volle en krachtige sound, die door een geluidsactuator wordt versterkt en gemoduleerd. De nieuw ontwikkelde krachtbron met een bijzonder snel aanslaande turbo is een waar hightechpakket met innoverende kenmerken: het systeem van dubbele injectie zorgt ervoor dat de directe benzine-inspuiting bij deellast wordt aangevuld door een (indirecte) injectie in het inlaatspruitstuk. Het optimale samenspel van beide injecties verlaagt het verbruik en de uitstoot. De cilinders worden steeds optimaal gevuld: de nokkenassen zijn verstelbaar, aan uitlaatzijde regelt het 'valve lift'-systeem ook de kleplichting. Het uitlaatspruitstuk is in de cilinderkop geïntegreerd en wordt mee geregeld door het intelligente thermomanagement. Een nieuwsoortige coating van de aluminium zuigers en de lagers minimaliseert de wrijving. Het stop-startsysteem en de recuperatie van remenergie ronden het pakket efficiëntiemaatregelen van de CUPRA af.

 

Hightech onderstel voor precisie en dynamiek

 

CUPRA staat van oudsher voor uitstekende dynamiek, precieze handling en opwindende sportiviteit. De Leon CUPRA legt ook op dat vlak de lat gevoelig hoger, en wel in alle opzichten. Dankzij standaard technologieën zoals de adaptieve onderstelregeling DCC (Dynamic Chassis Control), het sperdifferentieel tussen de voorwielen en de progressieve stuurinrichting zet de nieuwe Leon CUPRA op circuit aanzienlijk snellere rondetijden neer dan zijn reeds zeer goede voorganger. Tegelijk is hij merkbaar meer ontspannen te rijden en verrast hij ook op lange ritten met een uitmuntend comfort. Het specifieke CUPRA-remsysteem, herkenbaar aan de rood gelakte remzadels, zorgt voor betrouwbare remprestaties.

 

Dynamic Chassis Control DCC

 

Doorslaggevende elementen voor de rijdynamiek van een wagen zijn een gering gewicht en een stijve structuur. De consequente lichtgewichtconstructie van de nieuwe Leon-familie blijft ook bij de CUPRA niet onopgemerkt. De speciaal voor de CUPRA geperfectioneerde adaptieve onderstelregeling DCC werkt in de nieuwste generatie nog gevoeliger en sneller en past de karakteristiek van het onderstel in milliseconden aan de omstandigheden aan. En aan de wensen van de bestuurder: via het CUPRA Drive Pofile kan het rijgedrag verregaand gepersonaliseerd worden.

 

 

Sperdifferentieel tussen de voorwielen

 

Het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen verbetert de trekkracht en de rijdynamiek van de voorwielaangedreven Leon CUPRA gevoelig. Het systeem maakt gebruik van lamellenpakketten die hydraulisch bediend en elektronisch gestuurd worden. Het maximale sperkoppel bedraagt 1.600 Nm, in extreme situaties kan de volledige aandrijfkracht naar één wiel gestuurd worden. Het sperdifferentieel is in alle rijdynamieksystemen, zoals het ESP of het EDS, geïntegreerd. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar elimineert ook de koppeleffecten op het stuurgedrag. Door zijn fijngevoelige regeling heeft het overigens geen negatieve invloed op het stuurgevoel.

 

Progressieve stuurinrichting

 

De eveneens standaard progressieve stuurinrichting verbetert de pittige handling van de nieuwe Leon CUPRA. De bestuurder ervaart een precies en ontspannen stuurgevoel, maar heeft, vooral bij het parkeren of manoeuvreren aan lage snelheid, minder stuuromwentelingen nodig. De stuurinrichting van de nieuwe Leon CUPRA werkt immers met een progressieve overbrengingsverhouding dankzij de variabele vertanding van de tandheugel.

 

Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP werd specifiek voor de CUPRA verder ontwikkeld en maakt een zeer sportieve rijstijl in alle veiligheid mogelijk. Bij extreme situaties, bijvoorbeeld op circuit, kan het echter ook in twee stappen uitgeschakeld worden. De eerste stap schakelt de tractiecontrole uit en brengt het ESP in 'Sport'-modus, die grotere gierhoeken mogelijk maakt. De tweede stap schakelt het ESP volledig uit.

 

CUPRA Drive Profile

 

Met het CUPRA Drive Profile kan de karakteristiek van de Leon CUPRA over een breed bereik aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder worden aangepast. Behalve aan de Comfort- en Sport-modus besteedden de ingenieurs in Martorell bijzondere aandacht aan de CUPRA-modus. Deze setting wordt gekenmerkt door een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, de meest sportieve werking van de DSG-versnellingsbak en een geluidsactuator die de volle klank van de turbomotor bijkomend versterkt. Ook de adaptieve onderstelregeling DCC, de progressieve stuurinrichting en het sperdifferentieel tussen de voorwielen werken nu in hun sportiefste stand.

 

Krachtig design rijk aan emoties

 

Het emotierijke design is een van de grote troeven van de Leon. Voor de nieuwe CUPRA werd het consequent verder ontwikkeld. De nieuwe voorzijde met grote luchtinlaten en 'full LED’-koplampen zorgt voor een krachtige uitstraling, net zoals de achterbumper met diffusorlook en twee geïntegreerde ovalen uitlaatpijpen. De lichtmetalen wielen hebben een exclusief design en beklemtonen net als de rood gelakte remzadels en de donker getinte zijruiten en achterruit het unieke karakter van de CUPRA.

 

Highlights in het interieur zijn het uniek vormgegeven CUPRA-sportstuur met schakelpeddels voor de optionele DSG-versnellingsbak en de top-sportzetels in zwart alcantara met witte stiksels. Naar keuze is ook een volledige lederbekleding in zwart beschikbaar, eveneens met witte naden. Als optie zijn ook kuipzetels met extreem goede zijdelingse steun leverbaar. De pedalen en drempellijsten zijn in aluminium afgewerkt.

 

De CUPRA 290 onderscheidt zich aan de buitenzijde door zijn unieke 19-duimsvelgen met titaniumafwerking, een 'Aerodynamic'-pack met een dakrandspoiler achteraan, CUPRA-opschriften op de remzadels en zwart gelakte buitenspiegelbehuizingen. Ook de decoratieve elementen in de cockpit zijn afgewerkt in glanzend zwart of in klassiek chroom.

 

Exclusieve en individuele uitrusting

 

De Leon CUPRA toont zijn positie als topmodel in het SEAT-gamma ook in zijn omvangrijke uitrusting. Tot de standaardelementen op technologisch vlak behoren de progressieve stuurinrichting, de adaptieve onderstelregeling, het sperdifferentieel vooraan, het CUPRA Drive Profile, het ultraperformante remsysteem en de 19-duimvelgen (CUPRA 290).

 

Ook standaard zijn de 'full LED’-koplampen en ledachterlichten. Behalve hun expressieve design hebben de ledkoplampen talrijke andere voordelen: ze verlichten de rijbaan met een kleurtemperatuur van 5.300 Kelvin, quasi gelijk aan die van daglicht, waardoor ze de ogen minder vermoeien. Op het vlak van efficiëntie schitteren de leds met een minimaal energieverbruik, het dimlicht verbruikt per eenheid slechts 20 watt.

 

De top-sportzetels in alcantara, het CUPRA-stuur of het Media System Plus met een groot aanraakkleurenscherm van 6,5 duim zijn standaard, bovenop de omvangrijke basisuitrusting die van de Leon FR werd overgenomen. Een bijzonder element in het interieur van de CUPRA is de sfeerverlichting. Leds in de deurpanelen beklemtonen de contouren van het interieurdesign en zorgen zo voor een extra hoogwaardige uitstraling. Tegelijk creëert de sfeerverlichting een aangenaam ruimtegevoel en zorgt ze ervoor dat de inzittenden ook in het donker makkelijk alles terugvinden. De kleur van de leds kan via het CUPRA Drive Profile aangepast worden: in de CUPRA-modus zijn ze rood, anders wit.

 

De look van de Leon

 

Dankzij de opties 'White Line', 'Black Line' en 'Orange Line' kan de Leon CUPRA nog verder gepersonaliseerd worden. In dat geval worden de omlijsting van het radiatorrooster, de buitenspiegelbehuizingen en bepaalde delen van de tweekleurige lichtmetalen velgen in wit, zwart of Cup Racer oranje gelakt, waarbij het oranje dat van de Leon Cup Racer is.

Véronique Martin Promotion & PR Manager at D'Ieteren SA - SEAT Import