2018 was een uitzonderlijk jaar voor SEAT

2018 was een uitzonderlijk jaar voor SEAT

  • Uitzonderlijke verkoopcijfers wereldwijd en in België
  • Levering van de eerste SEAT Tarraco’s begin 2019
  • Geboorte van een nieuw, sportief merk: CUPRA
  • Vraag naar voertuigen op aardgas kent sterke stijging

2018 was zonder meer een uitzonderlijk jaar voor SEAT dat het autosalon van Brussel dan ook in vol vertrouwen tegemoetziet. En ook de toekomstplannen zijn veelbelovend: het Spaanse merk kondigde immers aan dat het tot en met 2020 om de 6 maanden een nieuwe model zal lanceren.

 Opmerkelijke cijfers

In 2018 liet SEAT voor het zesde jaar op rij groeicijfers noteren. Het leverde wereldwijd immers 517.600 voertuigen af, wat 10,5% meer is dan in 2017. Het is bovendien het beste verkoopresultaat ooit voor het merk dat hiermee zijn vorig record van het jaar 2000 verbreekt (514.800 verkochte eenheden).

 Ook voor SEAT België was het een recordjaar. Maand na maand tekende het merk betere verkoopcijfers op dan in 2017. In 2018 werden in ons land 9.450 SEAT’s ingeschreven, tegenover 7.638 in 2017 (+24%). Het voorbije jaar was de Arona het populairste model met een verkoop van 3.333 exemplaren. De Ateca (met 2.022 nieuwe inschrijvingen) en de Ibiza (1.974) vervolledigen de top 3. Ook in fleet noteerde SEAT een opmerkelijke groei want het merk deed het 30% beter dan het jaar voordien.

 

De nieuwkomer: SEAT Tarraco

SEAT onthulde zijn nagelnieuwe Tarraco, de grootste SUV van het merk, in de Spaanse stad Tarragona. Voor het eerst werd de naam van een model bepaald door het grote publiek: meer dan 146.000 fans van het merk namen deel aan de laatste fase van het project #SEATseekingName. Deze grote SUV komt het SUV-gamma van het merk, dat al bestond uit de Ateca en de Arona, vervolledigen. De productie van het nieuwe model werd midden oktober in de fabriek in Wolfsburg opgestart en de eerste exemplaren zullen begin 2019 op de markt worden gebracht.

De grote SUV van het Spaanse merk biedt tot 7 zitplaatsen en biedt keuze uit twee benzinemotoren: de 1.5 TSI van 150 pk (met manuele 6-versnellingsbak) en de 2.0 van 190 pk (met DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-systeem). Daarnaast omvat het aanbod ook nog een dieselmotor: de 2.0 TDI is beschikbaar met 150 pk (manuele 6-versnellingsbak of DSG 7-versnellingsbak met 4Drive-systeem) of 190 pk (DSG 7-versnellingsbak en 4Drive-systeem). Bovendien wil het design van de SEAT Tarraco een voorbode zijn van de designtaal die het merk over de komende jaren zal toepassen.

 

CUPRA: de geboorte van een uniek merk

CUPRA, dat mee aan de wieg stond van de sportafdeling bij SEAT, is vandaag uitgegroeid tot een volwaardig en zelfstandig merk met een eigen persoonlijkheid. Een merk dat zich richt op mensen die topprestaties verwachten en op klanten die exclusiviteit, verfijning en rijdynamiek zoeken. Het eerste model in dit gamma, de CUPRA Ateca, wordt sinds oktober 2018 te koop aangeboden. Van een heel ander allooi is de e-Racer, de eerste elektrische toerismewagen voor de racerij. Hij zet de bakens uit voor een nieuw multimerkenkampioenschap dat in 2020 van start zal gaan.

 

Eerste stads-SUV op cng ter wereld

Het gebruik van cng blijft sterk toenemen en vooral in 2018 kende deze technologie een nadrukkelijke groei. In Europa vervijfvoudigde de verkoop van SEAT-modellen op aardgas. In België liet de cng-markt een groei van 60% optekenen, bij SEAT was de toename zelfs nog spectaculairder: +150%. Voor het eerst dit jaar werden er meer voertuigen op aardgas ingeschreven dan zuiver elektrische modellen.

De wereldwijde lancering van de nieuwe SEAT Arona TGI, de eerste stads-SUV ter wereld voorzien van een krachtbron die op cng (gecomprimeerd aardgas) en benzine functioneert, kwam er in oktober 2018. Daarnaast ondertekende SEAT ook samenwerkingsakkoorden met Snam en AFGNV om zo de exploitatie van aardgas en biogas voor de automotive wereld te promoten in Italië en Frankrijk.

 

SEAT op het autosalon van Brussel

Op het autosalon van Brussel, dat plaatsvindt van 19 tot en met 27 januari, zal SEAT een stand van 700 m2 in Paleis 11 bezetten. Bezoekers kunnen er onder meer de CUPRA Ateca en de SEAT Arona TGI komen bewonderen, net als de SEAT Tarraco die hier voor het eerst aan het Belgische publiek wordt getoond.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert 80% van zijn wagens naar 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2019 verkocht SEAT 574.100 auto’s, het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT's eerste volledig elektrische auto, in Slovakije.

De multinational beschikt over een Technical Centre dat fungeert als een kennishub en meer dan 1.000 ingenieurs telt die focussen op de vernieuwende ontwikkelingen voor Spanje's grootste investeerder in R&D. SEAT pakt binnen zijn gamma uit met de nieuwe connectiviteitstechnologie en zet momenteel volop in op de wereldwijde digitalisering van het bedrijf om zo de mobiliteit van morgen te promoten.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.
  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.
  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy