Autosalon van Genève 2016 - SEAT onthult zijn compacte SUV: de nieuwe SEAT Ateca

  • Nieuw model wordt derde pijler voor het merk
  • Onderneming debuteert in een sterk groeiend segment
  • Verkoopcijfers wereldwijd gestegen in de eerste twee maanden van 2016
  • Alhambra viert 20e verjaardag met een speciale editie 

 

Op het autosalon van Genève 2016 stelt SEAT zijn eerste SUV-model voor. De nieuwe Ateca vormt een unieke combinatie van apart design, dynamisch rijplezier, stedelijke veelzijdigheid en praktisch gebruiksgemak. Tot zijn technologische highlights behoren de eersteklas connectiviteit, innovatieve bijstandssystemen en uiterst efficiënte motoren, die van de Ateca een van de meest innovatieve SUV's in zijn segment maken. Uitstekende kwaliteit, precisie in de productie en een zeer aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding maken de Ateca tot een echte SEAT. Hij maakt van iedere dag en iedere kilometer nog net iets meer een echte rijervaring. 

 

Volgens de traditie is de nieuwe SEAT Ateca genoemd naar een Spaanse plaats, zo bezorgt hij het merk meteen ook een authentieke zuiderse toets, karakter en persoonlijkheid. Hij werd voor 100% ontworpen en ontwikkeld in Barcelona.  “Met deze wagen moet ons merk een essentiële stap vooruit zetten op het vlak van imago”, vertelt Luca de Meo, voorzitter van de raad van bestuur van SEAT S.A. “De Ateca betekent ons debuut in een segment dat de voorbije jaren een sterke groei gekend heeft in West-Europa.”

“De Ateca toont een duidelijke evolutie van de karakteristieke SEAT-designtaal en staat ook voor emotie en functionaliteit”, verklaart dr. Matthias Rabe, vicevoorzitter verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. “Deze wagen biedt uitstekende offroadkwaliteiten en garandeert dankzij zijn betrouwbare trekkracht een uitzonderlijke rijervaring in alle omstandigheden. De Ateca is ook voorzien van innovatieve technologie, bijvoorbeeld op het vlak van verlichting en connectiviteit.”

Nog voor de zomer zal de nieuwe SEAT Ateca beschikbaar zijn in Duitsland en Spanje, de andere markten volgen nadien. Hij zal beschikbaar zijn met benzine- en dieselmotoren met een vermogen van 115 tot 190 pk, gekoppeld aan een manuele of de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak en met voorwiel- of vierwielaandrijving. Het uitgebreide aanbod aan hightech opties reikt van full-ledkoplampen over een breed gamma aan bijstandssystemen zoals de innovatieve fileassistent en de nieuwe Emergency Assist tot infotainmentsystemen van de jongste generatie met een aanraakscherm van 8-duim en Full Link-connectiviteit. Met drie uitrustingsniveaus, tal van kleurmogelijkheden en hoogwaardige materialen biedt hij voor elk wat wils.

 

Verkoopcijfers

SEAT heeft in de eerste twee maanden van dit jaar opnieuw een positief resultaat neergezet, met een toename van bijna 1% tegenover dezelfde periode in 2015. Luca de Meo benadrukte ook dat SEAT al voor het derde jaar op rij een groei noteerde. In 2015 leverde het merk meer dan 400.000 wagens (400.037, of +2,4% tegenover 2014), dat betekent een groei met 25% tegenover 2012 en is het beste resultaat sinds 2007.

 

20 jaar Alhambra

De ruimste en meest veelzijdige wagen in het SEAT-gamma viert zijn verjaardag met een speciale editie. De eerste generatie van de SEAT Alhambra werd 20 jaar geleden voorgesteld en groeide snel uit tot een succesvol model voor gezin en vrije tijd, maar ook voor business- en fleetklanten. De nieuwe SEAT Alhambra 20th anniversay special edition combineert unieke designelementen met een uitgebreid technologiepakket. Het jubileummodel is meteen herkenbaar aan zijn lichtmetalen 17-duimsvelgen in hoogglanzend zwart, zijn xenonkoplampen, de verdonkerde zijruiten en achterruit en het grote panoramische schuifdak. In het interieur onderscheidt hij zich met zetelbekleding in donker alcantara met contrasterende lichte stiksels. De bestuurder en passagier voorin kunnen in deze speciale editie van de Alhambra genieten van sportzetels met massagefunctie.

Contacteer ons
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Cathy Octaef Promotion & PR Manager, D'Ieteren SA - SEAT Import
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2017 liet SEAT een nettowinst van 281 miljoen euro optekenen, verkocht het bijna 470.000 auto’s en haalde het een recordomzet van meer dan 9,5 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca en Toledo in Tsjechië, de Alhambra in Portugal en de Mii in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy