2016, een recordjaar voor SEAT

2016, een recordjaar voor SEAT

Donderdag 23 maart 2017 — In 2016 realiseerde SEAT het beste financiële jaar uit zijn geschiedenis en bevestigt daarmee zijn huidige goede gezondheid. Het Spaanse merk sloot het jaar af met een exploitatiewinst van 143 miljoen euro en een winst na belasting van 232 miljoen euro. Het is de eerste keer sinds 2007 dat SEAT een jaar beëindigt met positieve resultaten voor deze twee indicatoren, en het bereikt zo de hoogste exploitatiewinst uit zijn geschiedenis.

De winst na belasting van SEAT liep op tot 903 miljoen euro ten gevolge van de verkoop van het VW Finance S.A. filiaal aan Volkswagen AG. Deze operatie, die deel uitmaakt van de strategie van de Volkswagen Groep om zijn financiële filialen binnen één enkele onderneming te reorganiseren, liet SEAT toe een meerwaarde van 671 miljoen euro te realiseren. Deze verkoop heeft het merk eveneens toegelaten zijn financiële situatie te verbeteren na 590 miljoen euro te hebben geïnjecteerd om de verliezen van de voorbije jaren te compenseren.

«Hogere verkoopniveaus, een betere modellenmix en een optimalisatie van de kosten hebben geleid tot rendabiliteit. We zijn zeer trots op onze exploitatiewinst van 143 miljoen euro», benadrukt President Luca de Meo. «SEAT is een solide onderneming geworden die evolueerde van een herstel- naar een consolidatiefase. En SEAT bereidt zich momenteel voor op ontwikkeling en groei. 2017 is een zeer speciaal jaar voor ons. De Ibiza en de Arona gaan dit proces versnellen. We zijn klaar om SEAT naar een hoger niveau te brengen!»

 

Stijgende omzet

De omzet van SEAT voor 2016 bedroeg 8,6 miljard euro, een stijging van 3,2% vergeleken met het vorige jaar. Deze groei is onder meer te verklaren door het commerciële succes van sommige modellen (Leon en Alhambra) en de komst van nieuwe modellen, zoals de Ateca, die het gamma hebben verruimd. De integratie van het technische centrum van SEAT (CTS) in het moederbedrijf had eveneens een positief effect. Dit laat namelijk toe een efficiënter antwoord te bieden aan de technologische uitdagingen van morgen. Zonder de stijging van de activiteiten van SEAT Componentes te vergeten, dat in 2016 de nieuwe MQ281 versnellingsbak van de Volkswagen Groep zal produceren.

In 2016 exporteerde SEAT 82,4% van zijn productie en wierp zich op als de eerste exporterende industriële onderneming in Spanje, met 2,8% van het totale cijfer van het land. De lancering van de Ateca, de allereerste SUV van SEAT, evenals het beste commerciële resultaat van de Leon en de Alhambra sinds hun lancering, hebben geleid tot een toename van de verkopen voor het vierde jaar op rij, met 408.700 geleverde voertuigen. De Ibiza droeg eveneens bij tot deze mooie resultaten, net als de positieve evolutie in sommige landen zoals Duitsland (+2,5%), Polen (+ 22,1%), Turkije (+ 41,5%) of ook Oostenrijk (+ 12,9%).

 

Recordinvestering in R&D

Dit grote productoffensief (met vier nieuwe modellen voor 2016 en 2017) had ook een impact op de uitgaven en de investeringen in Research & Development. De constructeur injecteerde er 47% meer in om 862 miljoen euro te bereiken, of 276 miljoen meer dan in 2015. Dit cijfer komt overeen met 10% van de omzet van de onderneming. Sinds 2012 investeerde SEAT 3 miljard euro in R&D, uitrusting en installaties.

In 2016 verhoogde SEAT eveneens zijn capaciteit om winst te genereren dankzij zijn hoofdactiviteit. De onderneming verbeterde zijn EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) met 25% om 489 miljoen euro te bereiken.

«De resultaten van 2016 geven een ommekeer aan en weerspiegelen de inspanningen die de laatste jaren geleverd werden», bevestigt Holger Kintscher, Vice-President Finance, IT and Organisation van SEAT. « Onze resultaten en ons investeringsniveau tonen de kracht van de onderneming vanuit financieel standpunt aan.»

Met de komst van de vijfde generatie van de Ibiza en de Arona, een nieuwe compacte crossover, gaat SEAT zijn marktdekking verhogen van 53% tot 72% en zijn verkopen een nieuwe impuls geven. Dit concretiseert zich door een groei met dubbele cijfers voor de eerste twee maanden van het jaar 2017 (+13,6%) en 64.000 verkochte modellen.

 

Internationale projecten

«Er lopen een paar projecten om het merk in internationaliseren», legt Seat President Luca de Meo verder uit. «Vanaf de tweede helft van het jaar gaan we in Algerije produceren. Alle in Algerije verkochte Ibiza’s zullen vervaardigd worden in Martorell, maar de finale assemblage zal gebeuren in Algerije, in de nieuwe fabriek van de invoerder.»

Eén van de doelstellingen die SEAT zich stelt is om een referentie in de industrie te worden op vlak van connectiviteit en intelligente mobiliteit. Om dat te bereiken huldigt het bedrijf in april het Metropolis: Lab Barcelona in, een 100% SEAT installatie die geïntegreerd zal zijn in het wereldwijde netwerk van digitale laboratoria van de Volkswagen Groep.

 

Dries De Weert D'Ieteren NV