15.000 kg cement voor sculptuur Arona (+ Video)

15.000 kg cement voor sculptuur Arona (+ Video)

De Portugese kunstenaar Alexandre Farto liet zich voor de creatie van een uniek kunstwerk inspireren door het design van SEAT’s meest uitgesproken stads-SUV. Voor het kunstwerk werd maar liefst 15 ton cement, staal, silicone en glasvezel gebruikt. Het beeldhouwwerk, dat te bewonderen is in het Urban Contemporary Art Museum in Cascais, wil het lijnenspel van de auto vereeuwigen.

“Ik wilde het design van een auto op een of andere manier vereeuwigen”, bekent Alexandre Farto, beter bekend als Vhils. Deze Portugese streetartist creëerde zopas Tangible, een van zijn meest recente kunstwerken waarbij hij met 15 ton cement het design van de SEAT Arona herinterpreteert. Voor het ontwerpen en het vervaardigen van dit unieke stuk, een proces dat een jaar tijd in beslag nam, ging hij als volgt te werk.

 

Drie maanden om de eerste mal in 3D te ontwerpen.

Net zoals autodesigners begint deze internationaal erkende kunstenaar zijn project met potlood en papier om dan later de haalbaarheid van zijn plannen te toetsen met virtuele technologie.  “Ik had voordien nog nooit met een auto gewerkt, maar ik had wel al langer plannen in die richting. Deze samenwerking vormde voor mij dan ook een fantastische mogelijkheid, een naadloze aansluiting om mijn ambities”, legt hij uit.

 

De uitdaging om met cement te werken.

Volgens Vhils bestond de uitdaging erin om een groot kunstwerk te beeldhouwen met een materiaal dat zich moeilijk laat vormgeven. “Ik hou ervan om rustieke materialen te gebruiken”, voegt hij eraan toe. In totaal gebruikte hij 15 ton aan cement, glasvezel en silicone. Voor de bouw van de mal was een stalen basisstructuur nodig. De wielen werden apart vervaardigd en wegen 100 kilogram per stuk.

 

Een auto met 3D-effect.

De voorzijde van het beeldhouwwerk imiteert het lijnenspel van de Arona. Achteraan “zie je verschillende horizontale structuren die samen een oog vormen dat het belang wil benadrukken van het kijken. Vanop een afstand lijkt het alsof de auto een golf creëert terwijl hij vooruit rijdt”, verduidelijkt hij.

 

Over honderd jaar een fossiel.

Vhils zou het graag zien gebeuren dat deze unieke versie van de Arona over een eeuw wordt herontdekt als een fossiel. “Ik ben onwaarschijnlijk trots op dit kunstwerk, niet alleen omwille van de technische complexiteit, maar omdat het gecreëerd werd om de tand des tijds te doorstaan”, zegt hij. Volgens de kunstenaar zal Tangible een getuige zijn van de hedendaagse maatschappij. “Ik wilde niet alleen het lijnenspel van de auto vereeuwigen, maar ook de relatie tussen steden en hun inwoners ‘verstenigen’”, besluit Vhils die de auto zonder aarzelen als een cruciaal verbindend element omschrijft.

Contacteer ons
Dries De Weert D'Ieteren NV
Dries De Weert D'Ieteren NV
Over SEAT

Press room SEAT Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

SEAT

SEAT is de enige constructeur die in Spanje wagens ontwerpt, ontwikkelt, bouwt en commercialiseert. De multinational, die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft zijn hoofdzetel in Martorell (Barcelona) en exporteert ruim 80% van zijn wagens naar meer dan 80 verschillende landen op de 5 continenten. In 2018 liet SEAT een nettowinst van 294 miljoen euro optekenen, verkocht het 517.600 auto’s en haalde het een recordomzet van bijna 10 miljard euro.

De SEAT-groep stelt meer dan 15.000 personen te werk en beschikt over drie productiecentra in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell, waar onder andere de bijzonder succesvolle Ibiza, Arona en Leon worden gebouwd. Verder bouwt SEAT de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en, binnenkort, de Mii electric in Slovakije.

D'Ieteren NV

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy